fredag 16 augusti 2013

Veckan börjar att ta slut

Per är i Thailand och jag är i Sverige

Jag kollade lite hur det såg ut
med tillgång och storlek på kräftor.
Som sig bör ska de vara minst 9 cm
Denna är årest största 
Hela 23 cm från klo till stjärt.

Per var på fiskeutflykt i helgen och den här fisken var den största
...typ 20 kg....

Katten Tözen kommr gärna
och visar upp sin fångst. Som tur är tar hon inte in dem.

Jag har grävt ur diket lite mer nu när det har regnat 
och det är mjukare i jorden.

"Lilltjuren" alltid nyfiken och "pratglad"
Vill bli kliad
på huvudet
och ibland blir han lite för närgången
och då slickar han gärna oss i håret.

Nya tjuren tittar på när Lilltjuren grejar runt omkring mig
Sakta vågar han sig närmare 

och närmare. Han luktar snabbt på handen och går sedan i väg...

till sina damer
..som om de ska skydda honom från mig! 
De vill ju också bli kliade.

En av småkalvarna är hungrig

Då är den nästan helt klar
carporten. Härligt Stig!

Nästa projekt  för honom
är att få till ett bra tak till båten.


Idag lämnade svalungarna boet ordentlig, det var över 40 ungar som flög ut och in, fram och tillbaka
plötsligt samlade de ihop sig och flög i väg.... vart????

Jag har nämnt tidigare att det är lite vatten i Åmänningen


Nu ser vi stenar som vi aldrig sett förut
Så runt kommande brygga får man köra försiktigt med båten när det blir normal vattenhöjd igen..
Nu kan man går runt här och jag blir knappt våt om magen.

Dagens lunch blev kantareller och ankägg
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar