tisdag 27 augusti 2013

Början av sista veckan i Sverige för Lotta

De senaste kvällarna har varit helt underbara!
Visserligen märks det att solen går ner tidigare och att det  blir allt kyligare på kvällarna
men det är fortfarande underbart vackra kvällar!

Om en vecka gör jag "on-line-incheckning" för min nerresa till Jakarta.
 Vi kommer att vara där i december i år igen och då är pepparkakor (deg) ett måste!
Det är svårt att få tag i god kvalité på smör och sirap
så jag tar med mig färdig hemmagjordd pepparkasdeg ner.
Den smakade riktigt gott!
Längtar redan till att få baka!

Siv var här på middagen och vi satt länge 
och ganska så sent ute på altanen och drack vin och drinkar.
Det gäller att ta vara på de sista varma kvällarna!

Ner med solen och upp med månen
helt vindstilla och månspegeln är otroligt vacker
i sjön precis nedanför huset

På mornarna så är det först dimma som sakta lättar uppåt 
i samma takt som solen stiger och värmer.
Ännu en vacker morgon!

Måndagen tillbringade vi en timmes tid med att skifta däck på Majas nya bil...
Punka!
Därefter var det en dag med handla djurmat, hämta ut saker till Per, fixa mat, inköp av saker som ska med till Jakarta m.m. i Västerås.
På  kvällen skulle jag uträtta lite andra ärenden men så bidde det inte!

Tisdag blev det tidig färd hemifrån..kl 0550 mot Västerås
7.10-tåget mot Stockholm
Ännu en morgon med vackert väder, värmande sol och frisk härligt sensommarluft.
Jag åkte tåg, t.o.r Västerås - Stockholm utan förseningar!!!

Idag var jag in och jobba lite "på plats" på företaget som jag har anställning hos.
Det är 
Ett utbildningsföretag som har hand om vuxenutbildning i bl.a Stockholm.
Vill du veta mer så besök hemsidan www.swejakc.se

Det jag inte fick uträttat igår fick jag delvis klart i kväll.
Jag fick också uppdrag att mäta .... ta reda på ett visst mått på ett fäste på lastmaskinen...
Måttet jag skulle mäta är där den röda linjen är..
Okej, jag mäter
men det var inte riktigt rätt...

Nytt försök med instruktioner;
Vad blir måttet om du mäter i rät vinkel från hålet och underkant inre plåtbit ?
Alternativt om du har maskinen i närheten och mäter från redskapsfästets övre rör och underkant redskapsfästets halvmåne där cylindern sen ska ligga

Jaha!!!!! 
Jag fattar inget! 
Det finns en anledning varför jag inte jobbar som maskintekniker!
Nytt försök med två nya mått inkl foto
 Detta och ...
detta...

Men njaeee, inte riktigt rätt...

VAD?
RING MIG!
JAG RINGER DIG!

Sen så lyckades jag klura ut vad det var för mått han ville ha...
tills jag upptäckte att våra två skopor till lastmaskinen har olika varianter på fästena jag skulle mäta!
Tillbaka till ruta 1, passera kaffekoppen på vägen!

Men varför kan det inte bara vara lika, enkelt, logiskt...alltså....
Nej, jag är inte kunnig inom detta...låt mig bara köra maskinen lugnt och stilla...
Så till helgen visar det sig om grejen som ska monteras passar.....
En timme efter senaste samtalet och nya bilder är mailade till honom...inga fler mailsvar eller mätuppdrag .
Skyll inte på mig om den inte passar!!
Stora applåder om den gör det!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar