tisdag 25 februari 2014

Lotta i Jakarta och skaffar ett nytt visum

Ni som har följt oss sedan vi flyttade till Jakarta för över 2 år sedan 
kommer säker ihåg alla mina olika turer kring Indonesiska visum.
Nu bor vi i Thailand och nu är det ungefär samma "visa" med visum.
Hitintills har jag rest in på vanligt 30-dagars turistvisum.
Mycket resor blir det!
Visst är det kul att resa men det sliter och jag orkar verkligen inte hålla på med detta nu! Det har bara varit för mycket i våra liv sen vi flyttade ut ur Jakarta den 28/12.
Om jag fick bestämma när och var mer utefter andra premisser än att jag måste förnya visumet exakt den 30 dagen och dessutom blir resorna helt på egen hand...njae...roligare kan man ha det!

Så nu hade det gått 30 dagar sedan jag var till Kuala Lumpur.
Nu fick jag tips om att söka 60 dagars turistvisum istället.
Jag har googlat och skrivit ut papper och försök få till ansökan. 
Tur att det finns internet för om man letar på ca 10 sidor så kan man summera ihop all information och sedan få till en bra ansökan. 
Ibland stod det att man skulle ha "ditt" och ibland stod det "datt" och på ett tredje ställe så måste man bifoga "dott". Jag skrev och bifogade allt! En dokumentsamling på 8 dubbelsidiga papper. Jaha, så var det där med kostnaden. Inget är gratis! Det jag hittade var endast 2 sidor det stod något om kostnaden. Likaså bäst att slänga med 100 USD! Ska i alla fall ha med mig USD för att kunna resa in i Indonesien.
Att få hjälp någon annanstans ifrån.... njae... tur att man inte jobbar full tid!

Utresa mot Jakarta tidigt på tisdag morgon.
Tidigare har vi rest med Garuda-bolaget mellan Jakarta och Bangkok och nu första gången med Thai.
Vilken besvikelse! Dålig mat och dålig service och smutsigt plan.
Hungrig och smått sugen på något anländer jag till Jakarta.
Det gick fort genom visum-och pass kontrollen. Brukar ta ca 1 1½timme men idag max 20 minuter.
Laila som jag ska bo hos har lånat ut sin chaufför och bil som ska möta upp mig på flyget.
Problemet blev det att hitta honom. (Jag känner igen honom till utseende eftersom jag har åkt med honom förut - inget problem). När vi ska passera genom visum/passkontrollen anländer ett stooort gäng araber med an massa fruar och annan släkt samtidigt och det blev ett kaos i leden...så personalen som jobbade skickade oss som kom från Bangkok till 2 andra passkontrollsdiskar och därmed kom vi ut på "fel" ställe emot vad som informationstavlorna gav info om. Jag kom ut tillsammans med inrikesresinärerna!
Mitt indonesiska telefonkort fungerade inte så det var bara att jaga reda på ett nytt och ladda det i telefonen.
Här ser man nyttan av att telefonnumrena INTE sparas på telefonkorten! I med nytt kort och ringa på chauffören. In i bilen och hem till Laila
Vilken underbar doft som jag möts av i dörröppningen!
 NYBAKTA KANELBULLAR!
Min dag är räddad! 
Jag åt  2 STORA bullar på x sekunder!

I väntan på middagen satte vi oss på balkongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar