torsdag 21 mars 2013

en arbetsvecka - hur kan den se ut? del4/Mekarsari-Bogor

Vi åt frukost ihop och Per var riktigt trött! (självklart!)
Idag står utflykt till Bogor på schemat för mig.
Svenskundervisningen blir det inget av idag då en har semester och jag ska i väg till Bogor och kommer nog hem på kvällskvisten.

Strax efter 8 blir jag hämtad av Renee och då är Per fortfarande hemma!!!
(Egentligen borde han ha haft sovmorgon till ...typ... kl.10 men jag tror han åkte strax efter mig)

Renee och jag åker förbi och plockar upp Laila - vi ska vidare till
Taman Wisata Mekarsari i Cibubur och därefter till Botaniska trädgården i Bogor.


Vi började med ett besök på fruktträdgården.
Det var ganska så folktomt men vi hörde på avstånd enmassa barn som tjoade!

Strax fick vi reda på varför..
i avdelningen för nöjesparken stod det 2 vattenbufflar uppbundna i vattnet 
och barnen fick bada tillsammmans med dessa

Vattnet såg mer ut som lervälling än badvatten men ingen verkade bry sig om det. De fick ju duscha av sig lervattnet efteråt. Dessutom var det soligt och varmt så kläderna torkade säkert på 10 minuter. 

 Entrén till Mekarsari.


 Förmiddagen var otrolig varm så det var riktigt skönt att ta en paus i skuggan vid den lilla dammen.


En otrolig vacker park att vandra runt i. Jag har varit här tidigare och då var det i novembermånad.
Jag skulle rekommendera besök i november för då fanns det massor av frukt i flertalet av träden.
Det var nästan inga frukter nu  :(

 Denna buske/träd hade några frukter som påminner om chili till färgen men själva frukten såg mer ut som minipaprikor.



 I bakgrunden ser ni ett hotel som brukar ha ett vattenfall rinnandes från taken...men eftersom vi hade otur med fruktern så var det även otur med vattenfallet - inget vatten  :(

Efter ca 2 timmar svettig vandring i denna vackra park satte vi oss i bilen för att åka vidare mot Bogor

Innan man kommer ut på "Tullvägen" igen åker man antingen över en bro eller under. Väljer man vägen under så får man en speciell upplevelse/syn. Går inte att återge på bild måste ses i verklighet!


Vår "driver Dinau"  hade ett förslag på en bra lunchrestaurang i Bogor alldeles utefter vägen till Botaniska trädgården.
Ett absolut måste att besöka - när man ändå passerar!

Mätta och belåtna åkte vi till Botaniska trädgården.

Renee och Laila

 Ett absolut måste att posera framför detta enorma trädet som växer ända upp till himmelen

har ingen aning om hur högt det är men mååånga metrar är det.

Det är inte bara stammen som är enorm utan även rötterna.

I orkidéhuset finns det finna blommor, en fröjd för ögat.

 Nästan alla träd är gigantiska. Mitt i stora staden får man verkligen känslan av att vara i regnskogen.

Vacker näckros.
Bladet har en diameter på ca 70 cm!

Så nu är vi trötta och vill åka hemåt.
Strax efter att vi sätter oss i bilen börjadet både regna och åska!
Vi är så nöjda!


Väl tillbaka till Jakarta visade det sig att Per hade kommit hem före mig!  :O
Så han hade gått ner till gymmet och jag passade då på att förbereda maten.
När han kom upp åt vi middagen tillsammans.
För Pers del blev det en tidig kväll efter två riktigt sena kvällar/nätter med jobb och bilkörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar