måndag 18 februari 2013

Helgtripp till Thailand, hemresan

Plötsligt så var helgen förbi!
Lennart och Chatarina blir kvar i Thailand till kommande helg.
Per blir kvar i Thailand nästa helg och en bit in i nästkommande vecka.

Jag och Per åker tidigt på förmiddagen upp mot Bangkok.
Per ska åka vidare på jobb och jag ska flyga till Jakarta.

Jag linkar mig sakta, sakta fram till incheckningsdisken.
Ber om en sittplats med extra benutrymme eftersom jag inte kan böja höger knä.
Damen bakom disken böjer sig framåt och tittar på mig med en kort,  snabb och granskade blick.
Hon svarar: Stå stilla! Jag ringer efter en rullstol med personalservice och jag beställer även det i Jakarta.
Jag svarar Tack! 
Plötsligt står en person vid disken med en rullstol och han kör mig till passkontrollen och vidare in på shoppingområdet. Han frågar om jag vill köpa något att dricka eller äta, det är ju trots allt 2 ½ timme kvar till avgång. Jag sa att jag gärna kunde tänka mig ta en öl innan avresan.
Han parkerar mig vid ett bort med utsikt över både terminalen och flygplatsen. Han sköter om beställningen av ölen och förmedlar betalningen. Jag tar fram Ipaden och vips så har han hämtat lösenordet för internet.
Jag säger åt honom att han kan gå på lunch och hämta mig lagom tid för att först  besöka toaletten och sedan kliva ombord på planet.
Han kom tillbaka i god tid, toabesök med vissa problem, ombordstigning utan problem och jag har 3 x säten helt för mig själv att sprida ut mig på. 
I Jakarta möter en kvinna upp mig med rullstol, hon kör mig till passkontrollen, hämtning av bagaget, genom tullen och fram till taxikön, vips så sitter jag i en taxi på väg hem. Hitintills har allt gå fort och smidigt. Känner av mitt knä till och från. Ser att det har blodat igenom bandaget på ett par ställen.
Nu är jag åter i Jakarta och trafiken säger mig efter 10 minuter att hemresan här i taxin kommer att ta minst 2 timmar. Mitt knä börjar värka och jag försöker byta sittställning hela tiden...knöligt!
Det tog lite mer än 2 timmar och vid lägenhetslobbyn tar personalen hand om mitt bagage och jag kämpar mig fram till hissen, upp, in i lägenheten. Bagaget får jag placerat i dubbelsängen så jag kommer åt det jag vill när jag väl kommit så långt. Nu värker såret!
In i duschen och vidare till sängen - helt slut!
Men sover jättedåligt pga av värk i såret och träningsvärk/kramper i vadmuskeln.
Ja, ja, det finns dem som har det värre..
Men hem kom jag och nu kan jag skrota runt i min egen takt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar