fredag 29 november 2013

Tjuvstart på 1:a advent

Nu är vi sugna på 
GLÖGG
När Per var i Sverige i oktober så passade han på att köpa med sig ett par förpackningar med färdigblandade glöggkryddor
och de kom väl till pass i helgen!
Vi var hem till våra vänner Laila och Mikael och drack då varm glögg
åt nybakade pepparkakor och lussekatter.
Så underbart gott!
"Gubbarna" spelade ett par omgångar biljard innan vi åkte till La Bodega restaurangen och åt en utsökt middag. Var lite av stämningen "Hej då - vi ses vid ett annat tillfälle".
Vi ska ju byta land efter nyår.
Laila och Mikael har vi lärt o känna under dessa två år och vi har haft flera trevliga middagar, biljardspel, shoppingrundor och andra utflykter tillsammans.


 Till helgen som kommer (1:a advent) så har jag lovat att baka pepparkakor
med ca 15 st Indonesier som en gång i tiden har bott och pluggat i Sverige.
Hmmm.. då var det där med att få tag i det som ska ingå i pepparkaksdegen....
Det mesta lyckades jag få tag i men det krävs att man besöker ca 4-6 olika matbutiker innan allt är inhandlat.
Svårast är att få tag i Sirap gjord på råsocker.
Här finns gott omolika varianter på lönnsirap men till slut fick jag tag i majssirap och det är det närmaste vi kan komma den sirap som vi är vana vid att nyttja vid bakning.

Så i går torsdag gjorde jag en dubbel sats pepparkaksdeg
Degklumpen väger lite mer än 2 ½ kg...hoppas det räcker!
Jag har två mindre degklumpar som jag har med mig i från Sverige, får ha dem i reserv.

Fortsättning följer på baket i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar