fredag 22 november 2013

Lussebullebak och lite annat i vardagen!

Här i Jakarta har det blivit strängare restriktioner kring alkoholförsäljningen.
Vin som vi tidigare köpte i vinbutiker för lägst 20 USDollar(på bolaget i Sverige 85kr) beroende på sort,
har de höjt priset på till 30 USDollar samt att det bara är diplomater som får handla....
Vissa butiker har fått specialtillstånd att sälja till oss västerlänningar och  då får vi betala  40 USDollar och uppåt.
Så vin och sprit är "hårdvaluta" här!
Även tomma spritflaskor!
Damen här har många spritflaskor av olika sorter, så hon ser ut som ett cyklande systembolag!

Det "lackar" mot jul och då är det dags för
LUSSEBULLEBAK
Allt på plats
 Röra, röra, röra...
 Jäsa, jäsa....
 Baka, knåda, rulla, pensla
och några russin...
Färdiggräddade!
Så gott!


Så här fin och blå himmel tror jag aldrig jag har har sett här i Jakarta!
Och regnperioden är här!
Allt som brukar ligga som ett skikt på himlen, vart är det?
Kom det ner till marken i natt när det monsunregnade?
Solen brände på bra när jag simmade mitt morgonsim.
Aj, vad röd jag är i skinnet nu.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar