torsdag 9 maj 2013

Bullbak och köttbullar

Per är i Thailand och 
jag roar mig med mina Indonesiska svenskstuderande.

Jag gav dem receptet på svenska
 de fick jobba med översättning en stund först.

Pritta, Yulius och Astrid 
Ingredienserna är ....

Agni, Arum och Leroy 
Steg för steg hur vi ska gå tillväga är ....

 okej, då kör vi...

allt ska blandas i rätt ordning, följ instruktionen

 grupparbete

 alla ska hjälpa till

röra, röra, klart?

 Dags för jäsning...
 jäser...
 jäst klart!

 Då bakar vi ut degen.

 på med smör, kanel och socker.


vik degen, knyt till bullar.. 

 inte alltför "pjåkigt" för att vara första gången för båda grupperna!

 Agni tog hand om pensling och att lägga på pärlsocker.
Jag tror hon åt ganska så mycket socker!

 Pritta kavlar och kavlar.

 Yulius penslar och strör pärlsocker på några bullar också.

 Det går i rasande fart!

 Arum tyckte det var jättekul att kavla ut degen så hon gjorde det hela tiden.

Medans bullarna gräddades började vi med lunchen.
Köttbullar!

 "Trilla" köttbullar var lättare än att baka bullar.

 Stekning av köttbullarna.

 Dags att duka bordet.

 Är maten klart snart?

Varsegoda!
 Köttbullar, kokt potatis, lingonsylt,
tzaziki, sallad och dryck.
 Mumsigt!

 Efter maten så diskades det, plockades undan, förpackade bullar 
och sedan var alla jättetrötta.

 Då tittade vi på Pippi Långstrump och åt bullar.
En lång och slitsam dag är till ända.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar