torsdag 8 december 2011

Hur svårt kan det vara att baka bullar?

 För det första så är vi vana vid att man har det mesta hemma redan, tex brödkavel, brödpensel, bakplåtspapper, bunke, m.m.


Ner till affären och handla:
Det första som jag reagerade på var torrjästen, deras paket var inte i samma storlek som våra...hmmm undrar just hur många gram jäst det är i de svenska förpackningarna...bara kolla med någon hemma i Sverige. Aha...här är det 7g och Sverige 12g...då är det bara att göra om receptet.
Mjöl är vi vana vid att det finns vetemjöl, rågmjöl, grahamsmjöl, dvs flera olika mjölsorter beroende på innehållet. Men här så är mjölet olika i finmalenheten när det gäller sorterna. Vittmjöl och sedan var det bara o titta på förpackningen om hur finmalet mjölet ska vara....inte lätt inte!
Smöret ... ja det var bara en vild chansning av sort.
Sockret var ungefär som mjölet...hur finhackat ska det vara...det fanns bitar som var lika stora som pingisbillar ner till ärtstorlek ner till grovkornigt socker...inte strösocker som vi tänker... Deras strösocker fick även vara pärlsocker! När jag (Lotta) bakar bullar vill jag gärna ha det som vi kallar för "rödmjölk" men här fanns det bara högpastoriserad mjölk med eller utan smak!
Några bullformar hittade jag inte så jag tog det som jag trodde var bakplåtspapper..... men som tur var blev jag lite misstänksam när jag öppnade förpackningen hemma...det var inte bakplåtspapper...det luktade riktigt illa i lägenheten efter "provbaket" av pappret.
Brödkaveln som ni ser är liten! Om ni tänker er storleken mellan barnkavel och vuxenkavel, där har ni den, inte lätta att kavla ut en stor bulldeg då inte.
Efter att ha laborerat med receptet utifrån att mjölken, mjölet och sockret inte var riktigt som hemma så fick jag ihop en bulldeg!


Här ligger bullarna på jäsning på det som jag trodde var bakplåtspapper.



In i ugnen!


 

De blev helt underbart goda!
Det luktade nybakta bullar i hela huset och huset har 16 våningar med en stor öppen yta i mitten...så många blev nog ganska så sugna på fika idag.  
Jag blev det och åt genast 3 stycken.
Per var iväg på något Svenska lunchmöte och skulle äta ärtsoppa idag så vi har varit svenskar idag!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar