söndag 27 juli 2014

Vecka 30, söndag

Idag ska jag ta det lugnt! Inte göra något speciellt efter denna slitsamma vecka.
Vädret idag ser ut att bli mulet, kanske regn på eftermiddagen och en temperatur på + 25⁰.

Jag åt en lite senare frukost än vad jag brukar, runt 7-snåret.
Slöade framför datorn en stund och sedan plötsligt var dammsugaren igång men jag nöjde mig med att dammsuga nedervåningen.
Drack lite förmiddagskaffe och såg att solen är på väg fram bakom molnen.
Jag gör mig i ordning för att gå ut och kratta ut och i ordning mitt nya blivande trädgårdsland.
Passar ju bra en dag som denna när det är lite halvmulet och lite svalare ute - dessutom så skulle jag ta det lite lugnt idag     .)
Så där, då är det bara att invänta allt ogräs som tänker börja gro innan jag får ner några frön...
kanske nästa år.... men jorden är på plats!
Under hela tiden som jag krattar ut jorden så skiner solen från en klarblå himmel och nu så är utomhustemperaturen närmare +30⁰


Nu ser det ut som om det ska vara soligt hela eftermiddagen så vad kan jag då göra utomhus.....


Jag påbörjade bearbetning av ett nytt kohornspar.
Jag har redan gjort  (nästan klara ) två par horn.
Närmast är det kohorn och bakom tjurhorn.

Här sitter allt kvar på skallbenet

Jag lirkar loss hornlagret

Nu så är båda horndelarna loss. 

Här är en närbild på hur hornlagret ser ut när jag har tagit loss det från skallbenet.
 Hornen är fjälliga och flagnar lite på ytan

Jag skrapar först bort alla lösa flagor
 Det övre hornet är klar och den undre har jag inte påbörjat arbetet med än.

Sedan ska det grov slipas
 så alla mjuka delar och annat skräp försvinner.

Där efter är det dags för finslipningen så hornytan blir slät och fin.
 Den övre är färdig slipad och har då en mörkare nyans.

Då är båda klara.

Sedan smörjer jag in dem med olivolja för att mjuka upp ytan så jag om några dagar kan göra den slutliga fin putsningen av dem.
 Den undre är inoljad

Sen så sätter jag tillbaka hornlagret på skallbenet medans oljan tränger in i hornen.



Tjohooo, äntligen lite regn!
 Våra gräsmattor är så gula av torkan och värmen.
 Det får gärna regna hela natten!

Men vad!?!?
Det blev knappt blött på altanen.
Då är det bara att vattna blommorna och trädgårdslandet.... iallafall!

Per har nu varit i Bangkok i en vecka och det har varit återbesök och uppföljning av hans "bubbla" lever abcess och
"bubblan" har blivit lite mindre - det går åt rätt håll! Samt att han ska fortsätta att äta penicillin ytterligare 3 månader.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar