torsdag 19 juni 2014

Vår uggla!

Vi har sedan ett par veckor tillbaka både hört och sett en uggla-
vi har gjort tappra försök att fotografera  och filma den.
nu har jag och Maja äntligen lyckats!


Han/hon visar upp sig varje kväll

medans ungarna sitter i dungen och skriker

Svävar fram och tillbaka över ängarna runt huset

vilar ett tag i björkarna och spanar efter byte
Kan vara svår att se men han/hon sitter där!

Pers barnbarn sitter tysta och stilla för att invänta nästa flyguppvisning
Miliam och Filippa


Tindra och Ilion

Plötsligt dyker ugglan upp igen

"Seglar"  fram och tillbaka 
Så maffigt och vackert! 



Han/hon stannar endast 5 meter från mig på höpressen
kollar in mig och flyger vidare, imponerande!


Nedan lite filmer jag har tagit med digitalkameran. 
Var lite svårt att hänga med i alla svängar hit och dit, upp och ner.
Klockan är runt 21.00 och ugglan är i full fart på jakt efter mat åt sig och ungarna


Här sitter ugglan i björken och spanar in sitt byte ....
för att här bege sig ut och fånga det...
det visar sig vara vår katt Tözen som är målet för jakten.

Tözen klarar sig och följer med mig in för att äta lite kvällsmat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar