torsdag 8 maj 2014

Thaisvenska eller Svenskthai

Jag Lotta har precis kommit igång med att försöka lära mig thai.
Det är på en nivå som jag snarare skulle kalla för
"Språklig och matlagningsutbyte i thailändska och svenska".
Nu har vi dock bara varit 2 st men blir nog fler till hösten.
Vi har ett matlagningstema för dagen och sedan byts ord och begrepp ut mellan språken.
Basspråket är engelska men ibland så blir det kroppsspråk också!
 Så för att baka bullar så har jag ett färdigt recept på svenska som vi följer och översätter till thai.
 Alla saker vi nyttjar i baket ska vi översätta mellan språken och kunna uttala samt lägga på minnet.
Att kunna skriva språken sparar vi till hösten, nu är det fokus på att komma igång med uttal och jobba med språkminnet!
Vi gjorde även en thailändsk efterrätt  med pumpa och kokosmjölk.
Så till nästa vecka har jag många nya ord att redovisa 
samt att vi har ett nytt tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar