tisdag 29 april 2014

Lerak

Denna lerakfrukt har jag haft liggandes i mitt smyckeskrin sedan jag var till Yogyakarta i mitten av oktober 2013. 
Idag är det mulet ute och ibland mullrar det på avstånd. Vore inte helt fel med lite regn men än så länge är det endast mulet.
Tog en förmiddagspromenad till Shoppingmallet i området.
Intog lite fika (kaffe och cheesecake) och gick sedan hem igen. Genomsvettig! In i duschen!
Pluggade sedan lite thai. Kom på den där frukten...hmmm undrar om den har överlevt flytten... 
 Den var lite ihop torkad men jag la den i vattenbad i en liten burk i ca 1 timme.
Sedan kunde jag gör ett snitt i skalet och se kärnan.
Fram med en tandborste och prova och se om det blir lödder.
(Om du har tillgång till denna frukt ska du inte öppna den mer än som på bilden)
Japps! Den har överlevt! Det betyder att jag kan använda den fler gånger, bara låta den torka mellan tillfällena.
Denna frukts lödder används speciellt till att tvätta batiksaker med, för i tiden använde man det som hårschampo och jag har lärt mig att man kan putsa upp bl.a silver med detta lödder. 
 Fram med lite örhängen och halsband som har blivit lite fula och ärgade här nere i det fuktiga Asien.

De översta örhängena är av "äkta" järnskrot och de nedersta i silver.
Som ni ser så örhängena till höger är betydligt blankare än de till vänster efter lite tandborstning med Lerak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar