torsdag 3 april 2014

Föreläsning "Happy reading"

I dag torsdag skulle jag in till city tidigt.
Mina planer var att besöka en föreläsning/utställning/mässa i Queen Sirikit National Convention Center Bangkok;
12th Bangkok International Book Fair 2014
Det var över 450 utställare/försäljare/förlag som erbjöd föreläsning, workshop, inköp, m.m. m.m - vad mer vet jag egentligen inte för det mesta var på thailändska.
Det jag hade bokat in mig på var på engelska;


Föreläsningen öppnades av den svenske ambassadören i Thailand Klas Molin 
 därefter sa Charun Homtientong (President of the Publishers and 1booksellers Association of Thailand) några ord.

Sedan var det dags för
Anna Höglund; författare och illustratör

samt Eva Susso; författare
att berätta om deras verk.

Här ser ni lite förslag på svenska barnböcker som finns publicerade på thailändska



Det var sedan "fikapaus"  :)
 och det behövdes det verkligen för det var jättekallt i föreläsningssalen.
Önskade att jag hade haft med mig långärmad kofta och fingervantar trots att det var närmare +37⁰ utomhus.

"Babo pekar" fick jag med mig hem och den är skriven av Eva Susso
 här är den översatt till thai och engelska
Fick ett tips om att nyhetsmorgon (tv4) har pratat delvis om det som togs upp idag om hur våra barn kan bli bättre läsare; 


 Både på vägen till BTS och från så möttes jag av festklädda människor, trafikstockning på både väg och trottoar samt en massa "finklädda" personer i speciella kläder
 Kom snart på att det var examination på gång idag!
 Överallt såldes det blommor, gosedjur, frukt, "grattissaker" m.m....ungefär som i Sverige när det är studenttider.

Så här såg tjejerna ut; svart kjol, vit blus och röd "rock"
Killarna hade vita byxor, vit skjorta och röd "rock"
Vill bara påpeka igen om att det är högsommar här nu och redan kl 8.30 var det närmare +35⁰ ute 
och de hade dessa kläder på sig...phhhuuuu






Efter att jag klev av BTS i city (Asok) gick jag igenom en stor fin park (Benjakiti Park) innan jag kom fram till Mässan.










I parken hade de en cykelbana och en gångbana runt "sjön".

Den gula byggnaden är början av mässhallarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar