fredag 28 november 2014

vecka 48

Per är i Indonesien och jag gör lite annat...

Jag har tillsammans med en väninna besökt ett barnhem för barn i åldern 2 - 23 år.
Dessa "barn" är föräldralösa och/eller har olika funktionsnedsättningar.
I dag har de 850 barn inskrivna med ett upptagningsområde i hela Thailand
Barnhemmet är uppdelat i olika sektioner beroende på barnens ålder och behov.
Vi valde att inte fotografera egna bilder utan jag har lånat deras bilder.
Vi gick runt bland de äldre barnens skola och yrkesutbildningsklassrum.
Dagsschema 6 dagar i veckan är:
Väckning 5.30
iordningställande av rummet, frukost, morgongymnastik, annan förberedelse för dagens aktiviteter
skolstart 8.00
engelska, thai, omvärldskunskap, matte, specialämnen
lunch
fler lektioner
skolslut 16.30
fritidsaktiviteter, läxläsning, middag, tvätt m.m.
Godnatt 21.00



 Detta barnhem behöver hjälp;
 kläder, pedagogiskt material, pengar, hygienartiklar, skolmaterial m.m.




Eftersom Per samlar på toalettartiklarna från alla hotellrum som han bor på så blir det en hel del mängd av dessa saker
Jag lämnade detta till dem, 3 stora kassar fyllda.



Jag och en väninna har olika krav på vad "after-work" kan vara


När jag såg denna rökpelare borta på ön så väcktes minnen från sommarens skogsbrand hemma...


Så var det dags för min första svensk-thai räkfrossa!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar