onsdag 5 september 2012

Första veckan i september

Hemma efter en vecka i Thailand...
Packa om Pers resväska då han direkt på måndagen ska först till Singapore sedan i mitten av veckan vidare till Malaysia för att sedan på fredag åka till Sverige
Jag hade hoppas på en lugn vecka men rivstart blev det! Det är inte alltid så lätt att få timmarna att räcka till fast man är hemmafru hela dagarna!!!!

*Måndagen var fylld av tvätt och Svenska lektioner för "mina utländska damer".

*Tidag; började med att lämna ifrån mig passet till en "agent" kl 05.30 på morgonen -Imigrasi ska göra något med mitt nya visum som jag hämtade ut i Bangkok förra veckan. Vid 7 tiden går jag ner till gymet.
Strax efter kl 9 åker jag med Line till Coffee Morning på Nordic Club. Där var det mycket prat om kommande kräftpartyt i november samt barnhem och skola som behöver extra resurser:
http://www.mamasayang.dk/www.mamasayang.dk/Velkommen.html 
Direkt därifrån åkte några av oss till Senaya för att ordna med medlemskapet i en "reseförening"; http://www.heritagejkt.org/ därefter tog vi oss en snabblunch (kl är ca 14)... då får jag ett meddelande att jag ska infinna mig på "Imigrasi" om en timme.....tjo-o-hej, det går ju inte - jag har på mig shorts och linne förutom en blus. Klädkoden på Imigrasi tillåter inte detta. Hem till lägenheten och byta om först, sedan in i en taxi.....TRAFIKSTOCKNING!!! Det tog 20 minuter att förflytta sig 2 km! "Agenten" som skulle möta mig på Imigrasi ringer mig kl 15.30 och säger att vi ger upp för dagen. vi satsar på att trafiken är lugnare i morgon och att jag kommer fram i skaplig tid på fm så ska allt ordna sig, "bara att vända" taxin i trafikstockning var inte så lätt men efter 4 km färd som tog 1 timme så var jag åter hemma.... Poolen! Tack! Därefter dags för matlagning...hmmm ..undrar jag om jag inte ska tina en matlåda...

*Onsdag; ner tidigt till gymet eftersom jag ska iväg med taxin kl 8 till Imigrasi. Taxiresan tog exakt 1 timme idag, sitta på en stol och vänta på att skriva ett x-antal namnteckningar, fotograferas, fingeravtryck (tog bara 2 timmar) och sedan ut och haffa en taxi. 1 timmes taxiresa hemåt och sedan ner till poolen..... Senare på em tog jag mig en promenad till Poins square för lite shopping inför Sverige resan. Kände mig lite långhårig så jag klippte mig...kostnad; 15 Sek - måste kosta på sig lite lyx ibland!  :) Läste senare på kvällen i aftonbladet en artikel http://www.aftonbladet.se/wendela/article15389310.ab , varför skäms vi svenskar över att ha löss? Här i Indonesien ser man ofta att folket sitter och plockar löss i varandras hår  offentligt eller som när jag klippte mig på em så kom det in 2 damer som ville ha "löss-schamponering". Finns det att få på hos de svenska frisörerna? Värt att kolla upp!

*Torsdag; 1 timmes promenad på gymet, svalkande simning i poolen och lite lunch därefter svenska för mina utländska damer och en träff på PIM med en fransk dam....
Hemma igen vid 20.00-tiden, dags att göra kvällsmat - blir o tina en matlåda idag med..


*Fredag Dags att förbereda sig för en 24 timmars resa mot Sverige.
Börjar med en promenad på gymet.
Vid 12-tiden taxi först till Pers kontor för att hämta upp mitt pass och det uppdaterade visumet och därefter taxi vidare till flygplatsen, om jag har tur så tar dessa båda taxiresor endast 2½ timme tillsammans......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar