torsdag 14 juni 2012

Effektivtid = 2 minuter

OMG som man skriver på modernt språk!
Ända sedan jag uppdaterade mitt visum i aprilmånad har jag haft på känn att det inte blev riktigt riktigt gjort...   någon/några gjorde eller missförstod  eller....

Jag lämnade ifrån mig mitt pass inkl visum den 31/5 och idag åkte jag till Imigrasi Jakarta Selatan (inte ambassaden!) för att göra någon slags uppdatering!?!?  
Jag hade fått en tid kl 10.00 och tog en taxi från lägenheten kl 9.00 och jag klev ur taxin på plats exakt kl.10. Imigrasi ligger inte så långt i från vårat område men trafiken gör att det flyter på i ca 10 km/h! 

Ringer upp min kontaktperson när jag kliver ur taxin och han talar om att det är något strul...
Jag är INTE förvånad! Han ber mig vänta i 30 minuter. Jag väntar och väntar ...
Han ringer upp mig efter 30 minuter och säger att en assistent ska guida mig genom Imigrationshuset och dess rutiner. Genast dyker assistenten upp och visar mig 3 våningar upp och ber mig vänta sittandes på en stol! Det kan ta tid; förklarar han! Har jag något val - nej, jag sätter mig ner.... väntar...väntar..sedan blir det min tur att gå in i "fotoregistreringsrummet" och där får jag sitta i 1½ timme för de får plötsligt fel eller "error" som de säger på datasystemet precis när jag går in i rummet....
När de äntligen får igång systemet så tar det 2 minuter sedan är jag klar! (ta ett kort, skriva autograf och ta 10 fingeravtryck).
KLART!
Jippppiii! klockan är nu 12.15 och " mitt i lunchtrafiken" har just börjat (siang macet)!
Jag går ut på gatan utanför och "hugger" en taxi - det tar 45 minuter att  åka tillbaka!

Hinner göra en lunch på Mie Goreng innan Atika ska komma kl 14.00....

Jag hann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar